سوفی کینسلا درواقع اسم مستعارِ مادلین سوفی تاونلی، فوقستارهٔ نویسندگی از انگلیس است؛ او بعد از تحصیل در چند مدرسه دخترانهٔ جاهطلب، به تحصیل فلسفه و سیاست و اقتصاد در آکسفورد مشغول شد. همانجا در شب اول دانشگاه با شوهرش آشنا شد و در ۲۱سالگی ازدواج کرد.
کینسلا هم مثل بِکی بلوموود، معروفترین قهرمان او در داستانهای «معتادِ خرید»، روزنامهنگارِ اقتصادی بود تا اینکه با خواندن آثار جوانا ترالوپ و مری وِزلی، متحول شد و با خودش گفت: «من هم میتوانم بنویسم». از آن زمان تاکنون، بیش از ۴۰ میلیون نسخه از کتابهای او فروش رفته و آثار او به بیش از ۶۰ زبان زندهٔ دنیا ترجمه شدهاند.
او ابتدا هفت رمان تحت نام خانوادگی شوهرش منتشر کرد ــ به نام مادلین ویکام ــ و بعد سراغ ژانر رمانتیک رفت، و اسم مستعار تخیلیتری برای خودش درست کرد، و با ترکیبِ اسم وسطِ خودش با نام خانوادگیِ مادرش، تبدیل شد به «سوفی کینسلا». ناشرانِ قبلیاش او را با همان نام مادلین ویکام میشناختند، ولی او اولین رمانی را که تحت نامِ کینسلا نوشت، بدون افشای هویت واقعی خود، برای همان ناشران ارسال کرد. این کتاب موفقیتی بزرگ به همراه آورد، و ابتدائا «دنیای مخفی یک معتادِ خرید» نام داشت، ولی بعدا که فیلمی با بازی ایسلا فیشر از روی آن ساخته شد، به نامِ «اعترافات یک معتادِ خرید» معروف شد، و در ادامه، به مجموعهای از ۱۰ اثر پرفروش بدل شد.
کینسلا کماکان هویت خود را مخفی نگه داشت و بعد از انتشار دو رمان دیگر از مجموعهٔ معتادِ خرید، در سال ۲۰۰۳ و در جریان انتشار یک رمان مستقل به اسم «میتوانی رازدار باشی؟»، هویت خود را برای ناشرانش افشاء کرد. از روی «میتوانی رازدار باشی؟» هم فیلمی ساخته شد که الکساندرا داداریو در آن نقشآفرینی میکند. او نُه رمان مستقل دیگر برای بزرگسالان، و یک رمان به اسم «یافتنِ آدری» برای نوجوانان نوشته است؛ همینطور مجموعهای برای کودکان به اسم «من و مامانْ پَری» که بر اساس قصههای شبیست که برای دختران خودش ساخته بود (او پنج بچه دارد).
کینسلا در شبکههای اجتماعی فعال است، اما رابطهٔ ویژهای با هوادارانش دارد که هم صمیمی و هم خیلی انگلیسی است: او هرساله یک رقابت کارت کریسمس برگزار میکند که ۱۰۰ تا از خوانندگانش را از اطراف دنیا انتخاب میکند و برایشان کارت شخصی میفرستد. در سال ۲۰۲۰ و بهخاطر محدودیتهای کرونایی، او از کارت مجازی استفاده کرد. او دنیای گرم و باحالی دارد، و البته خیلی هم پرفروش است. در ادامه، به پنج اثرِ او میپردازیم تا بیشتر با کارهایش آشنا شوید.
دنیای مخفی یک معتادِ خرید (۲۰۰۰)
این اولین تجربهٔ کینسلا تحت نام مستعار جدیدِ اوست؛ اثری تجربی که از شیوعِ کارتهای اعتباری و فرهنگ خرید، که به نظر او انگلیس را تسخیر کرده بود، الهام گرفته است. فریبکاری در اعطای اعتبارات مالی، و سابقهٔ خودِ او در ژورنالیسمِ اقتصادی، به خَلقِ تنشی حیرتانگیز در شخصیتِ اصلی داستان یعنی بِکی بلوموود کمک کرد. معضلِ بدهکاریْ امروز هم مثل دو دهه پیش وجود دارد؛ شیوههای خرید اعتباری، عمدتا زنان را هدف میگیرد، اما در قالب سبک زندگی رویایی ــ ولی درواقع با شیوههای خطرناک مالی ــ اجرا میشود، و مردم را به ورطهٔ نابسامانیِ مالی سوق میدهد.
الههٔ غیرخانگی (۲۰۰۶)
وقتی نایجلا لاوسون «الههٔ خانگی» را در ۱۹۹۸ نوشت، احتمالا طعنه میزد، اما این توقع از زنان که باید فداکار و همه-چیز-بلد باشند، باعث شد تا الههٔ خانگی به ایدهالی زنانه بدل شود. قهرمان کینسلا، یعنی سامانتا، یک وکیل زبردست است که همه چیز را قربانی کرده تا در حرفهٔ خود موفق باشد. وقتی یک اشتباهِ چندمیلیونپوندی زندگیِ او را تهدید میکند، از شهر فرار میکند و گم میشود و در جریانِ آدرسپرسیدن، در عمارتی بزرگْ او را با خدمتکارِ جدیدِ خانه اشتباه میگیرند. اولش بلد نیست بشورد و بپزد، اما زود یاد میگیرد و از مواجهه با توقعاتی متفاوت در زندگی خود احساس آرامش میکند. ولی آیا دوست دارد به زندگی قبلی خود برگردد؟
«الههٔ غیرخانگی» هم احتمالا به فیلم تبدیل خواهد شد، چون آلین براش مککِنا، نمایشنامهنویس آمریکایی، فیلمنامهٔ آن را تدوین کرده است.
یافتنِ آدری (۲۰۱۵)
این اولین رمانِ کینسلا در ادبیاتِ نوجوانان است. خودِ کینسلا در مورد آن گفته، «من همیشهٔ عاشق قهرمانهای خودم میشوم، اما در مورد آدری نوعی رابطهٔ حمایتگرانهٔ خاص حس میکنم». این اثرِ او، مضامین زیادی را از آثاری که برای بزرگسالان نوشته در خود دارد: تاثیر مخرب کمالگرایی و فرهنگِ مقایسه، و رسیدن به آزادی در نتیجهٔ پذیرشِ ماهیت ناکامل زندگی. آدریِ ۱۴ساله، بعد از مدتی که مورد اذیت و آزار واقع شده، خانهنشین و منزوی میشود؛ بعد به درمانگرش وابسته میشود، و از دستِ خلقیاتِ غریب خانوادهاش به خشم آمده است. وقتی برادرش دوست خود لینوس را به خانه میآورد، آدری کمکم به او علاقمند میشود و خودش را بروز میدهد. درواقع آدری به اضطراب اجتماعی مبتلاست و برای همین، زوئلا ستارهٔ انگلیسیِ اینترنت هم که به این مشکل دچار بوده، چنان با او همذاتپنداری میکرد که این کتاب را برای باشگاه کتابِ خودش انتخاب کرد.
زندگیِ نهچندان ایدهال من (۲۰۱۷)
این کمدیِ عصرِ اینستاگرام است که در آن کینسلا دوباره به شیوهٔ باحالِ خودش، پوچیِ ایدهالگرایی را زیر ذرهبین میگیرد. کِیتی، شخصیت داستان، حداقل در شبکههای اجتماعی زندگی ایدهالی دارد؛ اما در عالمِ واقع اینطور نیست. رئیسِ جذابش او را از کارِ کسالتبارش اخراج کرده، و حالا در منطقهای روستایی به کسب و کارِ کمپینگِ پدرش کمک میکند. اما در نهایتِ وحشتِ او، رئیسِ سابقش که از کار جدید او خبر ندارد، (با خانوادۀ ظاهرا خوشبختش) برای اقامت در کمپِ آنها جا رزرو میکند.
عاشق زندگی باش (۲۰۲۰)
وقتی یک زوج، عشقِ زندگیشان را پیدا میکنند، با چه چیز مواجه میشوند؟ البته واقعیت. دختری به اسم اوا از قرار و مدارهای آنلاین مایوس شده و به ایتالیا میرود تا در تنهایی قلم بزند. آنجا، در نهایت تعجب، سر تا پا عاشق یک غریبهٔ خوشتیپ میشود که در نزدیکی محل اقامت او، در کمپِ ورزشهای رزمی سکونت دارد. هر دو عجیب عاشق هم میشوند و در آزادیِ دور از خانه، فکر میکنند آینده مشترکی خواهند داشت. اما وقتی به انگلیس برمیگردند، به نظر میرسد که زندگیِ خودشان با خانوادههایشان همخوانی ندارد؛ ضمنا معشوقهٔ سابقِ پسر هم وارد داستان میشود و نمیخواهد بیخیالِ او شود ــ اوضاع به هم میریزد. رمانهای عاشقانه پر است از شخصیتهای مجردی که دنبال یافتن نیمهٔ گمشدهشان هستند، و «عاشق زندگی باش»، بهشکلی پرانرژی و دلگرمکننده، به سازشهایی که در روابط عشقی شکل میگیرد پرداخته است.