ناتالی فدیف، شاخ مجازی اسرائیلی ــ با موهای بلند و بلوندِ خوشرنگش، و چشمهای بادامیِ آبیرنگ و ابروهای آراستهاش ــ خیلی شبیه جیجی حدید سوپرمدل آمریکایی است. در شبکهٔ اجتماعیِ تیکتاک بیش از یک میلیون دنبالکننده دارد؛ جایی که هنرِ عشوهگری را که در آن استاد است، با ژستهای سکسی خود تلفیق میکند. او بهعنوان یک طرفدار بازی اِیرسافت، برندی برای خودش ساخته و یک حساب اینستاگرامی مخصوص آن ایجاد کرده که از حمایت مالی یک فروشگاه لوازم نظامیِ شخصی برخوردار است، و به طور مرتب ویدیوهای بامزهٔ دخترانه با تِمهای ژاپنی را در صفحهٔ خود در تیکتاک پُست میکند.
فدیف گذشته از اینکه در هنرِ پولسازی از برندِ شخصی مهارت دارد، عضو ذخیرهٔ ارتش اسرائیل هم هست، و بیشترِ صفحه یا همان پیجِ او به محتوای حامیِ ارتش اسرائیل اختصاص دارد. مدتی پیش، او ویدیویی از سربازان اسرائیلی را در حال فوتبالکردن با بچههای فلسطینی پُست کرد؛ در ویدیوی دیگری او را جلوی دوربین میبینیم که در توضیحش نوشته «وقتی دیگران خواستند ملتتان را نابود کنند، ولی شما به یکی از قویترین ارتشها دست پیدا کردید». در جریان ناآرامیِ اخیر در غزه، که موجب کشتهشدنِ دستکم ۱۳ اسرائیلی و بیش از ۴۰ فلسطینی شد، خیلیها از محتوای فدیف انتقاد کردند که با تلاش برای سکسی جلوهدادنِ این منازعه، اقدامات ارتش اسرائیل را کماهمیت نشان میدهد.
فدیف از مدتها پیش، از پلتفرمِ خودش برای انتشار تبلیغاتِ ملیگرایانه استفاده میکرد. او عضو تیمِ آلفا گان اِنجلز است: یک آژانس مُدلینگِ اسلحه و بازاریابی در شبکههای اجتماعی که عدهای از سربازانِ خوشهیکلِ سابق و فعلیِ ارتش اسرائیل عضو آن هستند، و تصاویری را منتشر میکنند که در آنها، در حالی که تاپِ کوتاه و شلوار ارتشی به تن دارند، سلاحهای نظامی سنگین را حمل میکنند. ضمنا فدیف تنها سربازِ جذابِ ارتش اسرائیل نیست که بهخاطر تشویقِ آشکارِ ارتش اسرائیل وایرال شده است؛ مدتی قبل هم در تیکتاک کلیپی از دختر دیگری به اسم یائل دِری وایرال شد؛ مطابق آنچه که او در بیوی خودش نوشته، عضو گردانِ تغوز در ارتش اسرائیل است؛ در ویدیوی مذکور، او درحالیکه تفنگ حمل میکند، با صدای شخصیتِ هارلی کوئین یکی از اعضای «جوخهٔ انتحاری» لیپسینک میکند و میگوید، «چی؟ باید همه رو بکشم و فرار کنم؟». همراهِ این محتوا، ویدیوهایی هم که ظاهرا مربوط به فیلمبرداریِ او از ایستگاههای بازرسی نظامی است دیده میشود.
معلوم نیست که موضعِ مقامات ارتش اسرائیل در قبال اینگونه مطالب چیست: البته ارتش این کشور آشکارا دستورالعملهایی برای «محتوای نامناسب آنلاین» دارد، اما دِری در پیجِ رسمیِ ارتش اسرائیل ظاهر شد، و صفحهٔ خودش هنوز فعال است. شاید بشود گفت که تولید محتوای سکسی از سوی سربازان اسرائیلی، بخشی از استراتژی کلی و رسمیِ ارتش اسرائیل برای استفاده از شبکههای اجتماعی در جهت کسب محبوبیت جهانی است.
ارتش اسرائیل فوقالعاده به اینترنت وارد است، و مدام میمهای اینترنتیِ خیرهکننده پُست میکند و در پدیدههای اینترنتیِ مختلفْ تاثیرِ دلخواهِ خودش را اعمال میکند. حتی یک ویدیوی ماساژِ ذهنی در تیکتاک هست که در آن، از صداهای گوشنوازِ کلیکِ اسلحه و واکسزدنِ پوتینِ سربازها استفاده شده است. ربکا استاین استاد انسانشناسیِ فرهنگی در دانشگاه دوک، و مولف کتابِ «اسکرینشاتها: خشونت دولتی جلوی دوربین در اسرائیل و فلسطین»، میگوید این استراتژی در واقع از زمان جنگ غزه در سال ۲۰۰۸، که روزهای اول یوتیوب بود، وجود داشت، و در آن ماجرا، ارتشْ فیلمِ حملاتِ هوایی را از کانال رسمیِ خودش پُست میکرد. استاین که در جریان تحقیق برای نوشتن کتابش، با اعضای واحدِ رسانههای اجتماعی ارتش اسرائیل صحبت کرده است، میگوید در آن زمان ارتش دسترسیِ رسانهها را به نوار غزه محدود کرد، پس کنترل زیادی بر اخبارِ ماجرا داشت؛ او میگوید، «آنها خودشان را پیشگامانِ زبانِ رسانههای اجتماعی میدانستند، و این برایشان مهم بود».
تعداد زیادی از حسابهای مرتبط با ارتش اسرائیل در شبکههای اجتماعی، از سالها پیش محتوای با حس و حالِ سکسی منتشر میکردند، که گاهی به دلایلِ مضحک بود. مثلا پارسال حساب توئیتریِ ارتش اسرائیل، بهطرز مرموزی سلفیِ آینهایِ دختری با رکابی را پُست کرد؛ و بعدا توئیت کرد که دلیل این کار، این بود که در حسابی جعلی متعلق به یک عاملِ حماس، که میخواست با جذب سربازان اسرائیلیْ گوشیِ آنها را هک کند، از این عکس استفاده شده بود؛ هرچند خیلیها نسبت به این توضیح مشکوک بودند. اما بههرحال ارتش اسرائیل از دختران جذاب برای تقویت وجههٔ خودش در شبکههای اجتماعی استفاده کرده است، طوری که باعث جذبِ همدلی در خارج شده است.
ارتش اسرائیل در صفحهٔ رسمی خود در تیکتاک، ویدیوهایی را از زنانِ سربازِ زیبا پُست کرده است که در حالِ لیپسینک با آهنگِ «شناور» از دوآ لیپا هستند یا با یونیفورم ارتشی رژه میروند و با موزیک نظامی میرقصند. استاین میگوید، «ارتش اسرائیل در استفاده از شمایلِ زیبا با یونیفورم نظامی بهعنوان نمادِ ملیگرایی، سابقهای طولانی دارد. حالا ارتش از این ویژگی به شیوههای جدید استفاده میکند تا با نیازهای عصر دیجیتال مطابقت داشته باشد». همهٔ این محتواهای سکسی میتواند آمریکاییهای جوان و شهوانیِ جبههٔ ترقیطلب که همدل با فلسطینیان هستند را گمراه کند ــ و البته هدف هم همین است.
البته ارتش اسرائیل تنها نیرویی نیست که از رسانههای اجتماعی بهعنوان ابزار تبلیغی استفاده میکند، چون نیروهای نظامیِ بیشتر کشورها در این رسانهها فعالیت میکنند. راجر استال، استاد دانشگاه جورجیا و نویسندهٔ کتابِ «سرگرمیِ نظامی: جنگ، رسانه، و فرهنگ عامه»، میگوید «وقتی یک جنگ زیر ذرهبین میرود، مردم بههرحال ممکن است چنین چیزهایی را ببینند». اما اسرائیل از جهاتی منحصربهفرد است، هم از نظر تمرکز نظامیِ نیرومندی که بر رسانههای اجتماعی دارد، و هم بهخاطر شرایط خاص سربازی اجباری که اعمال میکند و در نتیجه، سربازانش (که بین ۱۸ تا ۲۱ سالهاند) همگی جوان و در کار با شبکههای اجتماعی بسیار ماهرند. سوفیا گودفرِند، دانشجوی انسانشناسی در دانشگاه دوک، که خودش در حال حاضر ساکن اورشلیم است، میگوید، «اسرائیل کلا جامعهای نظامیگراست، برای همین، حمایتی کلی از چنین رسانههایی وجود دارد، اما در آمریکا چیزهایی مثل ویدیوی رقص سربازان، به این شکل وایرال نمیشود».
حسابِ تیکتاکِ ارتش اسرائیل، که سال ۲۰۲۰ راهاندازی شد، و توانسته بیشتر از ۹۰هزار دنبالکننده جمع کند، در جریان درگیریِ اخیر در غزه، کاملا فعال بود، که این تا حد زیادی بهخاطر آن بود که فضای تیکتاک پُر شده بود از ویدیوهای آدمهایی که از حملات اسرائیل فرار میکنند یا صحنهٔ فروریختنِ ساختمانی بلند در نتیجهٔ حملهٔ اسرائیل. تکثیر چنین فیلمهایی منجر به افزایش حمایت از فلسطین در این پلتفرم شد، و هشتگهای با مضمونِ آزادی فلسطین، میلیاردها بار دیده شد. گودفرند میگوید تیکتاک در این درگیریِ جاری «نقش مهمی» بازی کرد، و ارتش اسرائیل هم به تناسب آن پاسخ داد، و تعداد زیادی ویدیوهای شاد از سربازانِ یگانهای مختلف منتشر کرد که یونیفورمهای خود را به رخ میکشند یا از دیدنِ عزیزانشان در مرزِ غزه سورپریز شدهاند.
معلوم نیست تلاش ارتش اسرائیل و سربازانش در مهارِ بلوای شبکههای اجتماعی چهقدر موفق بوده است. گرچه با آمدنِ آتشبس، خشونتها موقتا متوقف شده، نظرات دربارهٔ پُستهای اخیرِ ارتش اسرائیل عمدتا منفی است و بیشتر بر موارد نقض حقوق بشر از سوی ارتش اسرائیل متمرکز است. استاین میگوید، «در فضای شبکههای اجتماعی تغییرِ عمدهای رخ داده است، و محتوای فلسطینی در شبکههای اجتماعی بهشکلی بیسابقه در همۀ دنیا منتشر شده است، چیزی که در عملیاتهای نظامیِ گذشته وجود نداشت. ما شاهد این هستیم که این محتواها و پیامها، تحتالشعاعِ حجمِ محتوای فلسطینی در شبکههای اجتماعی و همبستگی جهانی قرار گرفته است».
با وجود این، حتی اگر مردم با دیدنِ سربازانِ زیبایی که اسلحه حمل میکنند، دچار وطنپرستیِ صهیونیستی نشوند، بههرحال خیلی از آنها این نوع محتوا را دوست دارند. در یک پُستِ تیکتاکِ رسمی ارتش اسرائیل، که مونتاژی از تصاویر مردان اسرائیلی با علامتِ قلب و اشاره به لوگوی ارتش را نشان میدهد، یکی از کاربران نوشته است، «هیچکس نمیخواهد این دلقکها را ببیند. دختران زیبای تفنگبهدست را نشان دهید لطفا».