رسانه‌ها و ژورنالیسم

طالبِ کوچکِ گستاخِ زن‌ستیزِ درونِ ما و آزادی بیان و اندیشه

نکتهٔ اصلی خانم فروتن در واکنش به «قدیس‌سازی» یا «گنهکار» جلوه دادن ایاز نیازی از سوی کاربران اجتماعی است و می‌گوید: «در نهایت مولوی نیازی قربانی تروریسم شد که خود نوعی انتقام صحرایی و خودسرانه‌ است. فارغ از آن که چه کس یا گروهی در ترور مولوی ایاز نیازی دست داشته و به چه دلیل دست به این قتل زده، قتل مولوی نیازی به همان اندازه غیرقانونی و منزجرکننده است که قتل فرخنده ملکزاده.»

به دام اطلاعات غلط درباره ویروس کرونا نیفتید

از ۳۰ ژانویۀ امسال این ویروس دست‌کم به ۱۸ کشور دیگر منتشر شده و بیش از ۷۸۰۰ نفر را مبتلا کرده است. سازمان جهانی بهداشت، وضعیت اضطراری بهداشتِ عمومی اعلام کرده است. خیلی مهم است که بدانیم، هنوز مقامات دارند دربارۀ ویروس کرونا تحقیق می‌کنند، پس حرف منابعی که ادعا می‌کنند همه چیز را می‌دانند، باور نکنید.

چرا بی‌طرفی رسانه‌ها مهم است؟

اصل بی‌طرفی رسانه‌ها از جمله ارزش‌های اساسی حرفه روزنامه‌نگاری است؛ ارزش‌هایی که حاصل تجربه‌ها و آزمون و خطای هزاران روزنامه‌نگار و رسانه حرفه‌ای در جهان در طی ده‌ها سال است. از جمله دلایل ضرورت پایبندی رسانه‌ها به این ارزش‌ها یکی این است که رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران نقش اصلی را در شکل‌دهی به افکار عامه درباره یک رویداد یا وضعیت دارند.

جولیان آسانژ: شهید ژورنالیسم یا معضل آن؟

ما [مولفان] به‌عنوان دو استاد ژورنالیسم که پیش از ورود به عرصۀ آموزش، سال‌ها در این حرفه کار کرده‌ایم، از نزدیک شاهد این موضوع بوده‌ایم که چه‌طور خبرنگارها جذبِ اهدافِ مخاطره‌آمیز می‌شوند. این واکنشی قابل‌تحسین است که ما را به‌سوی ژورنالیسمِ درست و جامعۀ بهتر هدایت می‌کند. اما ژورنالیست‌دانستنِ آسانژ بحث‌برانگیز است: چون احتمالاً حملاتِ بیشتری را متوجهِ آزادی مطبوعات می‌کند.

آیا شهروندخبرنگاری روزنامه‌نگاری حرفه‌ای را از بین خواهد برد؟

برخی از رسانه‌ها و خبره‌های حوزه ژورنالیسم ممکن است شهروندخبرنگاران را تهدید نسبت به روزنامه‌نگاری سنتی و حرفه‌ای تلقی کنند. تا چه حد این نگرانی آن‌ها به جاست و شهروندخبرنگاران چه تهدیدی می‌توانند برای رسانه‌های حرفه‌ای داشته باشند؟

چالش ده ساله فیس بوک: چگونه نیاز ما به مشارکت از بی‌اعتمادی‌مان به شبکه‌های اجتماعی پیشی می‌گیرد

زمانی که چالش ده ساله فیسبوک شروع شد،‌ مردم با عجله و اشتیاق تصاویر پروفایل خودشان از سال ۲۰۰۹ را در کنار تصویر دیگری از سال ۲۰۱۹ منتشر کردند. اما آیا فیسبوک پشت شایع شدن هشتگ ده‌سالگی قرار داشت؟